Medlemshörna

Om att vara medlem i Al-Anon

Enligt våra traditioner är du medlem om du själv tycker att Al-Anon programmet är något för dig, samt går på möten och följer Al-Anons riktlinjer.

Det förekommer inga medlemsavgifter. Al-Anon är självförsörjande genom egna frivilliga bidrag.

”Vi kommer till Al-Anon av olika anledningar, där missbruk av alkohol kanske inte är den tydligaste. Men var och en, som utifrån sin egen situation och sina egna behov vill vara med i Al-Anons gemenskap, är välkommen.”

från Servicehandboken
sida 21, Rekommendation från Förtroenderådet
sida 2, Förslag till de Tolv Stegen

Ändra i mötesinfo?

Behöver din grupp ändra något i mötesinfon, t.ex. ny adress eller ny mötestid – maila då till Servicekontoret afg@al-anon.se

Servicehandboken 2021Klicka här för att ladda ned

Servicehandboken 2021 finns även att köpa i ett utskrivet exemplar. Den kostar 70 kr plus porto. Maila afg@al-anon.se för att beställa.

Servicehandboken

Här nedan finns blanketter, informationsdokument och riktlinjer för servicearbete i Al-Anon samt Servicehandboken.

Servicedokument

Blanketter för registrering

SM–4 Registrering av grupper

SM–4b Registrering av elektroniska grupper

SM–11 Registrering av personer för serviceuppdrag (Områdesdelegat eller Nationell service)

Dokument som rör gruppen

G–8a Att göra en gruppinventering A
Klicka här för att ladda ned

G–8b Att göra en gruppinventering B
Klicka här för att ladda ned

G–12 Att starta en Al-Anon-grupp
Klicka här för att ladda ned

SM–14 Samtliga texter för att hålla ett Al-Anon-möte
Klicka här för att ladda ned
Kan även beställas inplastad. Maila afg@al-anon.se för att beställa.

SM–15 Samtliga texter för att hålla ett Alateen-möte
Klicka här för att ladda ned

Riktlinjer och mallar

A-1 GDPR i Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

A-2 Skrivregler för Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

A-6 Riktlinjer för vilka kostnader AFG står för
Klicka här för att ladda ned

A-7 Nationella serviceuppdrag i Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

G–39 Riktlinjer för elektroniska möten
Klicka här för att ladda ned

G–39a Riktlinjer för Sociala Medier
Klicka här för att ladda ned
Vi tror att användningen av sociala medier och internet är bra för gemenskapen och för det ändamålet har vi funderat hur man kan skydda anonymiteten och vad man behöver  tänka på när man startar en kanal för information och kommunikation på någon social media plattform. Här kan du hitta texten som vår Arbetsgrupp för sociala medier och Al-Anon har skrivit 2021 i maj.

PowerPoint-presentation att använda vid informerande om Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

PowerPoint-presentation om anonymiteten i Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

Kort PowerPoint-presentation som bakgrund
Klicka här för att ladda ned
Presentation som kan snurra på repeat på en skärm som bakgrund.
T.ex. på bildskärmar i väntrum på behandlingsmottagningar eller på olika former av mässor eller informationsträffar där man kan låta presentation visas på en skärm.

Informationsfolder för Jönköpings Al-Anon-grupper
Klicka här för att ladda ned
(kan modifieras och användas av andra)

Logotyp för Al-Anon
Klicka här för att ladda ned

Infoblad om mall för stormöten
Klicka här för att ladda ned

Mall konvent stormöten
Klicka här för att ladda ned

Gällande Litteraturlista
Klicka här för att ladda ned
använd helst vår e-bokhandel om möjligt

Saknar du någon blankett eller annat Servicedokument? Maila då till Webmasterwebmaster@al-anon.se

Info om frivilliga bidrag

Enligt Al-Anons sjunde Tradition bör Al-Anon vara helt självförsörjande och avböja bidrag utifrån.

Bankgiro

Bankgironumret går till Al-Anon Familjegrupper Sverige/Servicekontoret (AFG):

5204-2579

Viktigt!

Vid insättning på bankgirot eller vid Swish, så är det jätteviktigt att det tydligt anges vad insättningen/Swishen avser, t.ex. frivilligt bidrag från enskild medlem eller en grupp eller ett område, bidrag från ett konvent eller litteraturinköp. Detta för att underlätta bokföring och redovisning.

Problem för gruppers kassörer med bank och swish-bidrag

Förtreonderådet uppmanar kassörer i grupperna att prata med sin bank och förklara varför så många småsummor sätts in via Swish. Som hjälp med detta har Förtroenderådet formulerat en text som kan lämnas till sin respektive bankkontakt.
Texten finns att ladda ner här

Swish

Swish-nummer till Al-Anon Familjegrupper/Servicekontoret (AFG):

123 083 58 84

Kostnaden för AFG att ta emot betalningar är 1,50 kr per transaktion.

Att tänka på vad gäller Swish direkt till AFG:

  • Frivilliga bidrag på möten
    Den som vill swisha sitt frivilliga bidrag direkt till AFG måste skriva Bidrag och eventuellt gruppens namn i meddelanderutan.
    OBS! Endast i nödfall och helst inte vid mindre belopp. Detta pga dels att banken tar ut en avgift på varje transaktion, och dels för att det innebär en del arbete för Al-Anons kassör att registrera betalningarna. Tänk också på att gruppen behöver få in pengar till hyra etc.

  • Köp av litteratur vid konvent
    Den som köper litteratur på konvent, och ska betala direkt till AFG, behöver skriva Litteratur + Konventets namn/ort i meddelanderutan.

    Den som säljer litteratur på konvent behöver dels registrera på en litteraturlista vilka köp som gjorts, och dels föra en separat Swish-lista. På Swish-listan måste följande info anges: mobilnummer, litteratur och totalbelopp.
    När sedan litteraturförsäljningen från konventet redovisas till Servicekontoret så skickas både litteraturlistan + Swish-listan tillsammans med.
    Litteraturlistan/beställningslistan finns att ladda ned under Servicedokument längre upp på denna sida.

Medlemstidningen Alla-Vi

Om Alla-Vi

Tidningen är i pappersform och utkommer med 6 st nummer per år; januari, mars, maj, juli, september och november.

Förutom delningar från medlemmar innehåller varje nummer uppgifter om kommande konvent, de senaste bidragen till vår självförsörjning och eventuella förändringar i möteslistan.

Prenumerationen kostar 300 kr/år. Du kan prenumerera som enskild medlem eller som grupp.

Alla-Vi är den tidning där Al-Anon- och Alateen- medlemmar delar med sig av sina erfarenheter. Den är ”gemenskapens röst”, ett forum där såväl enskilda medlemmar som grupper kan göra sina röster hörda, dela med oss av våra erfarenheter eller ställa frågor. Här publiceras brev och artiklar från medlemmar i Sverige, men även från resten av världen via översättningar. Genom att generöst dela med oss till varandra av våra erfarenheter skapar vi garanterat en skrift som hjälper läsaren att förstå och växa i Al-Anons program.

Redaktionellt bidrag till Alla-Vi

Du har säkert något värdefullt att bidra med till nästa nummer – maila in ditt bidrag till alla-vi@al-anon.se

För att prenumerera på Alla-Vi

För att starta en prenumeration så behöver du betala in 300 kr till Al-Anons bankgiro 5204-2579.

I meddelanderaden i samband med betalningen så behöver du skriva in följande:

· Alla-Vi
· Förnamn Efternamn
· Gatuadress
· Postnummer och postort

När betalningen och adressuppgifterna är inskickade så är din prenumeration påbörjad!

Servicenytt

Servicenytt - information från Förtroenderådet & nationell service

Al-Anons Servicenytt kommer ut 6 gånger per år. Servicenytt är digitalt och det är gratis.

Att anmäla sin mailadress för att ta emot Servicenytt är ett fint sätt att få information om vad som händer i Al-Anon nationellt (och ibland internationellt). I Servicenytt kan man till exempelvis läsa om var nästa konvent blir, hur Al-Anons ekonomi ser ut, vad pratar Förtroenderådet om på sina möten, när har servicekontoret öppet m.m. Även annan information, tips och upplysningar kommer också med i Servicenytt, beroende på vad som är på gång. 

Datumet för nästa utskick står alltid längst ner i varje enskilt utskick.

Al-Anons Områden

  1. Norra Området: Lappland, Norrbotten och Västrebotten.

  2. Nedre Norra Området: Jämtland, Härjedalen, Ångermanland och Medelpad.

  3. Övre Mellersta Området: Dalarna, Hälsningland och Gästrikland.

  4. Nedre Mellersta Området: Värmland, Västmanland, Närke och Södermanland.

  5. Östra Området: Uppland, Region Stockholm, Gotland samt Åland.

  6. Västra Området: Dalsland, Bohuslän, Västergötland och Halland.

  7. Övre Södra Området: Östergötland, Småland och Öland.

  8. Södra Området: Skåne och Blekinge.

  9. Digitala Området: inkluderar alla onlinegrupper i Sverige.

Ett område är en geografiskt avgränsad yta, som innehåller ett antal grupper i relativ närhet av varandra. Området är den länk i servicekedjan som tillsammans med Servicekonferensen knyter samman grupperna inom en geografisk gräns i hela världen.

Varje område har ett Områdesmöte som inkluderar alla grupper i respektive Område. Varje Områdesmöte har en Områdesdelegat som representerar Området på den årliga Servicekonferensen.

Klicka på kartan för att se den större.

(Klicka på kartan för att se den större)

Om Servicekonferensen

Snabbfakta

➸ I Servicehandboken kan man läsa mer om Servicekonferensen från sida 56 och framåt

➸ Motioner, Propositioner och frågor MÅSTE vara hos ordf.skm@al-anon.se senast den 15 januari. De tas inte med annars.

➸ Delegatavgiften ska vara inbetalad senast 15 mars för att anmälan ska gälla med RÖSTRÄTT. För år 2025 är den 3800 kr

➸ Datum och plats varierar, men Servicekonferensen är alltid i Stockholm och alltid i april

➸ Anmälan för samtliga deltagare på konferensen ska vara anmälda senast 15 mars.

➸ Anmälningsblankett kommer att finnas på hemsidan i januari

Inbjudan till 2025 års Servicekonferens finns här→

Ordlista

  • Väljs av varje Område att föra Områdets röst vidare. Kan väljas av nuvarande eller tidigare Grupprepresentanter och kan inte ha dubbelt medlemskap.

  • Eftersom vi har utjämnade resekostnader betalar alla Områden lika mycket för att delta. Vi beräknar hur många Delegater som kommer, reskostnad, hotell och mat för alla totalt. Sen delar vi på det så alla betalar lika mycket.

    Ingen ska behöva avstå från att arbeta i Service för att det kostar.

  • Alla Al-Anon-medlemmar med en hemmagrupp kan komma som Observatör till Servicekonferensen. Som Observatör deltar man i workshop men har inte yttranderätt under själva mötet. Man måste ha anmält sig och man betalar själv sin faktiska kostnad för mat, resor och eventuell logi. 

Vad är skillnaden mellan motion, fråga och proposition?

  • En motion är ett förslag från medlemmar, grupper och områden som lämnas till Servicekonferensen för röstning och beslut. Viktigt är att formulera förslaget så att servicekonferensen kan besluta ja eller nej, dvs tillstyrka eller avstyrka motionen.

    En motion är ett sätt att lyfta ett förslag till beslut om något du anser är viktigt för Al-Anon som helhet. Alla medlemmar kan skicka in motioner, antingen som enskild medlem eller som grupp, t.ex. din hemmagrupp eller Område. Sista datum för att maila in motioner är 15 januari varje år. Motionen mailas in till ordf.skm@al-anon.se

    Förtroenderådet går igenom alla motioner, ger ett utlåtande och förslag till beslut. Motionerna tas sedan upp på den årliga Servicekonferensen som brukar ske i mitten av april.

    Exempel på Motion:
    "Vi vill ge informationskommittén och webbmaster ett uppdrag. Vi saknar information på engelska på vår svenska Al-Anon hemsida. Uppdraget blir att lösa det.”

  • Medlemmar, grupper och områden kan ha frågor om hur vi ska handla i olika situationer. En fråga kräver inget beslut men besvaras av Servicekonferensen.

    Exempel:
    “När vi ordnade konvent så gav vi telefonnummer på inbjudan för att alla intresserade skulle kunna kontakta oss innan. Dessa tog Informationskommittén bort innan de lades ut på hemsidan. Varför är detta nödvändigt? Jag väljer själv hur anonym vill jag vara. “

  • En proposition är ett förslag från Förtroenderådet, som lämnas till Servicekonferensen för beslut.

    Exempel:
    “Proposition från 2018 med förslag om ny Områdesindelning och Delegater, rösträtt och engagemang – i den nya strukturen enligt tidplan 2018-2019.”

Vem är välkommen?

Delegater, Ordförande i våra kommittéer, Daglig Ledare samt Observatörer. Vi bjuder även in de som är nominerade till nationella Serviceuppdrag. Dock är kravet att du har anmält dig i god tid enligt inbjudan.

Vad gör vi där?

Vi har först en workshop kring årets tema, där alla ingår i grupper och delar erfarenheter och frågeställningar. Det rapporteras sedan under konferensen. Vi lyssnar på rapporter från Områden och de olika kommitteerna och får förståelse för deras arbete. Vi diskuterar kring inlämnade Propositioner, Motioner och Frågor. Efter detta röstar vi.

Men vem får rösta då?

  • Delegater får alltid rösta

  • Ordförande i kommittéer i Förtroenderådet har begränsad rösträtt, de har dock alltid yttranderätt

  • Ordförande i kommittéer i Verkställande kommittén har yttranderätt

  • Observatörer har inte rösträtt eller yttranderätt under mötesförhandlingarna. Det är lite spännande, svårt, utmanande och väldigt utvecklande att vara i den positionen också.

Varför ska jag delta?

Om jag inte får prata eller rösta, varför ska jag då vara med? Främst får vi en chans att träffas och kanske våga fråga om olika Serviceuppdrag, dela erfarenheter med de som gått före, få nya intryck från de som kommer efter. Se hur olika våra förutsättningar är inom landet och hitta kontakter till stöd.

Deltagande är nyckeln till harmoni  = Fjärde Begreppet

Läs mer om Al-Anons Fjärde Begrepp här →

FRÅGOR om Servicekonferensen som du inte hittar här eller i Servicehandboken kan du maila till ordf.skm@al-anon.se

TACKBREV från ordförande i Servicekonferenskommittén från Servicekonferensen 2024, finns att läsa här →